Vi intervjuade våra kunder om sin mobila användning på arbetsplatsen. Vi gick även utanför Sveriges gränser och gick ut med vår undersökning till alla våra europeiska kunder. Resultaten blev överraskande!
Hade du kunnat ana att bland alla våra europeiska kunder så är det vårt grannland Danmark som använder sina mobiler mest i arbetet?
75% använder nämligen sin jobbmobil varje dag i inköpsrelaterade sammanhang. Danmark ligger långt före Spanien och England som vanligtvis anses vara länder i framkant när det gäller digitala köpbeteenden. I Frankrike var det endast 25% som svarade att de använder sin mobil varje dag i arbetet medan genomsnittet i Europa ligger på 55%.
När använder vi mobilen i jobbet?
Våra dagliga vanor varierar ganska kraftigt beroende på var i Europa du befinner dig. Alla länder verkar vara eniga om att det är på lunchen och vid kaffepauserna som vi använder våra mobiler allra mest.
Men 25% av våra Norska och Tyska kunder medger att de regelbundet kollar av sina jobbmobiler under kvällstid. Vi i Sverige och i Polen använder främst våra mobiler när vi är ute och reser i tjänsten.
Hur använder inköpare mobilen i sitt dagliga jobb?
Främst så använder de sina mobiler för att hitta information om leverantörer och samarbetspartners på deras respektive hemsidor. Våra kunder i Danmark och Tyskland svarar att de föredrar att leta efter information på mer specialiserade bloggar och andra digitala plattformar.
Spanien och Danmark är våra mest uppkopplade länder när det kommer till att nätverka genom sociala medier, hela 80% svarar att de använder LinkedIn som en källa till information och för att hitta nya kunder och samarbetspartners.
Har du testat Rajapacks nya mobilsajt?
Hela 50% av våra kunder runt om i Europa har redan testat vår nya mobilsajt, redan innan vi har kommunicerat ut att den finns. Om du inte redan testat, surfa in nu och berätta gärna för oss vad du tycker.
Din åsikt är viktig för oss!
Vilka är de viktigaste funktionerna på en bra mobilsajt?
De flesta av personerna i vår undersökning tycker att en bra sökfunktion är det absolut viktigaste i en bra mobilshop. Detta har visat sig vara det mest prioriterade bland alla våra länder i koncernen. I övrigt så skiljer det sig en del emellan de olika länderna.
• Spanska inköpare vill snabbt och lätt kunna återbeställa redan tidigare köpta varor.
• För danskarna är de viktigt att ha en tydlig orderhistorik.
• Vi svenskar föredrar att kunna skapa en lista över produkter man är intresserad av. Våra kunder anser också att det är viktigt att kunna spara produkter i sin varukorg för att kunna gå in och lägga sin beställning vid ett senare tillfälle.
• Övriga europeiska länder hade inte lika lätt att bestämma sig för vad som faktiskt är viktigast.
Våra mobila vanor när vi handlar B2B
När vi pratar om mobilshopping mellan företag så svarade hela 72% av våra spanska kunder att de redan gjort inköp från mobilen för företagets räkning under de senaste 6 månaderna.
Genomsnittet i Europa ligger på runt 50%. Norge och Frankrike är ännu inte lika bekväma med att göra sina inköp från mobilen, där ligger siffran på 40%.
Bland beslutsfattarna (personer med budgetansvar) så hade en majoritet handlat minst två gånger från sin mobil under det senaste halvåret.
Vi blev positivt överraskade av detta resultat.
Mindre förvånande är att personer som reser mycket i jobbet hade gjort inköp från sin mobiltelefon för företagets räkning minst två gånger det senaste halvåret.
Självklart så är våra kunder oftast intresserade av smarta packlösningar, logistik och lager. Mobilt användande i inköpsrelaterade sammanhang ser troligtvis annorlunda ut i en annan bransch. Vill du delge dina personliga åsikter och tankar kring ämnet så är du mer än välkommen att lämna en kommentar nedan. Vi vill gärna höra mer om hur du använder mobilen i jobbet och hur den underlättar inköpsprocessen för dig och ert företag!