Returer kan vara kostsamt för dig som företag och krångligt för dig som kund. Därför är returlogistik ett område där det kan vara fördelaktigt att se över sina processer. Genom denna artikel försöker vi besvara två frågor: Hur kan man minska returer, och hur kan man förenkla returprocessen för att ge ens kunder den bästa möjliga upplevelsen?
Hur kan man sänka returgraden?
Att arbeta mot att uppnå en lägre returgrad är något som kan sänka rena kostnader samtidigt som miljöpåverkan går ner. Data från eMarketer (2018, USA) visar en genomsnittlig returgrad på 8% i detaljhandeln och 20% på nätet. Under högtider går den genomsnittliga returgraden upp till 30%.
Undvik transportsskador
Den mest onödiga returen är den som beror på att varan skadats under leverans. Returlösningar som inte håller måttet kan även de leda till trasiga varor – kanske på grund av kundens improviserade förpackning som inte givit tillräckligt med skydd.
Robusta lådor från RAJA, Europas ledande emballageleverantör, hjälper till att skydda dina varor under transport. Våra standardlådor av enwell passar de flesta behov och klarar av att skickas i retur. Är era varor tyngre eller extra ömtåliga kan lådor av tvåwell vara ett alternativ för ytterligare säkerhet under transport. Fyllnadsmaterial som bubbelfolie eller packchips håller dina produkter skyddade i emballaget.
Läs också: Vad är skillnaden mellan enwell, tvåwell och trippelwell?
Förväntanshantering – storlekar och kvalitet
Den vanligaste orsaken till returer handlar om att produkten på något vis inte lever upp till kundens förväntningar. Eftersom vi inte kan se eller röra produkten vi köper online blir köpet mer eller mindre en chansning.
Om ni säljer kläder online behöver ni göra det enkelt för era kunder att hitta rätt storlek. Företag som H&M och Zalando arbetar bland annat med artificiell intelligens för att ge bättre rekommendationer gällande storlek och passform. Augmented reality i mobilen har också blivit allt vanligare. Oavsett vilken teknik ni använder bör ni ha en korrekt storleksguide i er webbshop, som också är enkel för kunden att använda och tolka.
En annan aspekt som kan påverka kundens förväntningar och därmed leda till returer är kvalitet. Uppfattas kvaliteten på er produkt som annorlunda i verkligheten jämfört med online? Fokusera på att ha gott om bilder för att ge bästa möjliga information om produkten innan kunden beställer. Tänk också på att mobila köp genererar mer returer än köp på desktop – ni kan behöva utvärdera användarupplevelsen på mobila enheter.
Hur kan man förenkla sin returprocess?
Det finns ingen anledning att motarbeta returer genom att till exempel göra det kostsamt eller krångligt för sina kunder att returnera en vara de inte är nöjda med. Det mynnar bara ut i frustration, om en kund redan bestämt sig för att en retur är nödvändig. Genom att säkerställa en tydlig och effektiv returprocess vinner ni era kunders förtroende, vilket kommer löna sig i det långa loppet. En del av den processen är en tydlig och fördelaktig returpolicy som är enkel att hitta och utgår från era kunders behov.
Utgå er returpolicy från kunden
Enligt köplagen har alla privata konsumenter 14 dagars full returrätt men många företag väljer idag att förlänga denna period för att uppnå högre kundnöjdhet. En friktionsfri returprocess är viktigt för många.
- Titta på era konkurrenter: försök hitta deras returpolicy, jämför deras alternativ med era. Testa kanske rent av att beställa en produkt för att sätta dem på prov. Hur upplever du deras returhantering och servicenivå? Hur kan ni vara bättre än era konkurrenter? Glöm inte att konkurrens inte bara innefattar priser och utbud – det handlar lika mycket om användarupplevelse och kundrelation.
- Prata med era kunder: Hur lång tid behöver de för att bestämma sig om de vill behålla produkten eller inte? Vilka leveransalternativ föredrar de: hemleverans, utlämningsställe, upphämtning på lager eller i butik? Är gratis returer ett måste för dem? Finns det något gällande returprocessen som de inte förstår? Läs era recensioner och uppmärksamma era problemområden. Nå ut till de som faktiskt köper och använder era produkter och lär er vad de värdesätter.
Förenkla returer med smarta ”tur och retur”- remsor
Vissa emballagelösningar är mer returvänliga än andra. Det har på senare tid blivit populärt att använda sig av dubbla täckremsor för att underlätta kundens returupplevelse. Exempel på emballage som använder denna lösning är vår bästsäljande låda Easybox som också har en tidsbesparande snabbotten. För lättare varor som inte har samma skyddsbehov erbjuder vi också vita e-handelspåsar ”tur och retur” som använder samma princip för förenklade returer. För att göra det ännu smidigare, välj våra vita e-handelspåsar ”tur och retur” med handtag.
RAJA hjälper dig välja rätt emballage
RAJA Sverige är en del av RAJA-gruppen, europaledande inom emballage, förpackningsmaterial och lagerutrustning. Tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig hitta lösningar som passar perfekt för din verksamhet. Vi finns tillgängliga på helgfria vardagar kl 08:00-17:00:
- Telefon: 010 – 33 08 200
- E-post: info@rajapack.se
- Chatt på rajapack.se
Håll kontakten med oss
- Prenumerera på vårt nyhetsbrev för de senaste nyheterna inom emballage och tillgång till exklusiva kampanjer
- Följ RAJA Sverige på Linkedin, Facebook och Instagram
- Kolla in vår senaste produktkatalog – beställ hem gratis eller läs den interaktiva katalogen online