Under de senaste åren har e-handeln i Sverige exploderat, men under 2022 såg vi inte en lika stor uppgång som under ”pandemiåren” 2020 och 2021. Stora kostnadsökningar inom många områden ställer höga krav på dig som företag att jobba smart för att komma ut som vinnare. Vi på RAJA har tagit en titt på några av de viktigaste e-handelstrenderna som vi tror kommer att prägla 2023, och försöker råda dig som idag har e-handel eller kanske jobbar i en.
1. Den ekonomiska krisen: En trend som kommer prägla 2023
Pandemin är inte helt över, krig i Ukraina, globala leveransfördröjningar, ökade råvarupriser och ändringar i handelsavtal mellan länder: Många av de problemen som uppstod i 2022 kommer att fortsätta ha negativ påverkan på e-handeln under 2023. Samtidigt som allt detta händer, har kunderna inte fått lägre förväntingar på företagen, de vill ha snabba leveranser, låga priser och en bra kundupplevelse.
Hur ska du möta dessa förväntningarna? Du måste vara mer alert än någonsin, både i din inköpsstrategi och i val av logistikleverantör. Under 2023 kommer en nyckel till success vara att vara redo för alla typer av förändringar som kan uppstå i logistiksiutationen och kunna lösa de snabbt.
2. Återanvändning och miljöansvar: Fortsatt växande trender i e-handeln
Den andra stora e-handelstrenden inför 2023 kommer inte som en överraskning längre: det är miljö, här är kunderna mer medvetna än någonsin. Detta gäller både i fysiska butiker och i nätbutikerna.
I Postnords e-barometer visar det att ca 25% av alla konsumenter vill att webbutiker ska arbeta mer aktivt med hållbarhet. Miljötrenden är också bevisad genom den stora ökning av företag som fokuserar på att sälja secondhand. Det visar också att en tredjedel handlar mer begagnat under tuffa tider, som på Sellpy eller Tradera.
Vill din e-handel bli mer hållbar med dess emballage? Kolla in dessa alternativ:
Bruna bubbelkuvert av 100% papper
Vill du veta mer? Läs mer om hur de kan byta ut de vanligaste emballageprodukterna till miljövänligare alternativ. HÄR.
3. E-handlare som hyr ur
I några år har vi sett att allt fler e-handlare har börjat hyra ut produkter. Detta är istället för att kunden ska behöva köpa nytt, och det brukar handla om kläder, accessoarer eller verktyg. Denna trend kommer förmodligen bara att växa i 2023, eftersom det både är miljövänligt och ekonomiskt.
Denna trenden ställer hårda krav på god logistik. Dessutom måste kundnyttan av detta kommuniceras genom alla marknadskanaler
Rekommendationer om din webbsida överväger att starta ett hyrprogram:
- Implementera en tydlig och exakt returpolicy, inklusive all information om produkternas skick och returtider som måste respekteras.
- Förklara ditt koncept väl i alla dina kommunikationskanaler, tänk pedagogiskt, för att övertyga kunder som fortfarande är tveksamma till att byta till detta sätt att konsumera.
- Skicka produkterna i returförpackningar, så som ”tur och retur” e-handelspåsar, eller dubbelhäftande snabbotten lådor, båda dessa produkter skyddar varorna i två försändelser.
4. Alternativa betalningsmetoder: En växande trend
I takt med att e-handelstekniken utvecklas, så förändras också konsumenternas förväntningar. År 2023 förväntar sig dina kunder att onlinebutiker erbjuder olika betalningsmetoder att välja mellan. Övergivna varukorgar är ett vanligt problem vid näthandel och en vanlig orsak är att kunderna inte erbjuds önskad betalningsform. Kortbetalningar har varit existerat länge men det har också blivit allt vanligare att erbjuda lösningar som Swish, Apple Pay och Google Pay.
Så tänk på att diversifiera betalningsmetoderna som finns tillgängliga i din webbutik för att minska antalet kunder som avbryter sitt köp. De olika betalningsmetoderna blir försäljningsargument som bör lyftas fram på din hemsida.
5. Social handel: När försäljningen sker i sociala medier
Nyligen har en e-handelstrend som kallas social commerce eller, social shopping, dykt upp. Detta innebär sälja produkter direkt på sociala medier, utan att gå via en tredje parts försäljningsplattform. 2023 kommer denna trend troligen att bli ännu mer populär, till exempel med liveshopping på TikTok, Facebook Live eller Instagram Shopping.
Samtidigt fortsätter trenden med influencer marketing och en stor del av social shopping sker i samband med influencers.
Kanske denna trend är något för din webbshop att testa under 2023?
6. Omnikanalförsäljning fortsätter att växa.
Under flera år har kunderna föredragit att handla i flera olika försäljningskanaler, både online och offline. Med den ökade användningen av mobiltelefoner för näthandel och den starka tillväxten av antalet försäljningsplattformar (traditionella butiker, nätbutiker, marknadsplatser, sociala medier, etc.), kommer denna omnikanals-trend att fortsätta växa under 2023.
För nätbutiker innebär denna trend vissa utmaningar. Så under 2023 bör du tänka på:
- Standardisera din prissättning på alla plattformar och se till att din produktinformation alltid är uppdaterad överallt.
- Använd teknik för att skapa en fantastisk shoppingupplevelse för dina kunder. Integrera t. ex. QR-koder på dina förpackningar för att få kunden att fortsätta sin shoppingupplevelse online när de har tagit emot sin beställning, eller för att skapa en länk mellan dina fysiska försäljningsställen och webbutiken.
- Implementera bästa möjliga omnikanal-logistik, med noggrann lagerhantering på de olika plattformarna för att exempelvis undvika att en vara tar slut på lager och vidare så att du kan erbjuda en konsekvent kundupplevelse i alla kanaler.
7. Prenumerationen kan ge e-handelsframgång 2023
Konsumenter är vana vid olika abonnemangslösningar och det sprider sig till nya branscher och produkter. Detta återspeglas i framgången med från bl a prenumerationer av matlådor till nätbutiker som automatiskt fyller på kundens utbud av produkter i slutet av en period. Detta kan man se har blivit en trend i USA där Amazon har börjat med prenumerationserbjudanden för skönhetsprodukter.
År 2023 kommer troligen den här typen av e-handelslösningar utbreda sig ännu mer. Men detta kräver också att nätbutikerna erbjuder mer differentierade produkter och lösningar. Företagen måste ha en genomtänkt digital marknadsföring för att förklara fördelen, bra logistik och en felfri kundupplevelse.
8. VR och metaverse: nya trender att hålla koll på
År 2022 såg vi uppkomsten av metaverse, baserat på koncept av vitual reality. Även om metaversen ännu inte är färdigutvecklad kommer vi under 2023 att se nya trender relaterade till detta virtuella universum, där konsumenter kommer att kunna träffas för att byta, uppleva och köpa produkter.
Till exempel vet vi redan att IKEA har lanserat en app där kunderna praktiskt taget kan ”placera” IKEA-produkter i sitt hem.
Som webbutik är det viktigt att du följer dessa nya tekniker så att du överväger att kunna använda dem när tiden är mogen för dig och dina kunder.
Är du redo att testa någon av de nya trenderna?
Vi på RAJA önskar dig i så fall lycka till!