Oavsett om du arbetar inom detaljhandeln eller e-handeln, B2C eller B2B, innebär varje år nya logistiska utmaningar.
Inledningen av år 2024 är inget undantag: nya regelverk som gäller eller kommer snart, ökad konkurrens och ökade konsumentkrav kräver kreativitet för att öka tillväxten.
Här kommer lite goda nyheter: olika förpackningslösningar kan hjälpa dig att navigera i detta!
Låt dig inspireras av följande sex förpackningstrender för 2024 och omvärdera din förpackningsstrategi för att öka din konkurrenskraft och varumärkesbild.
Träförpackningar:
En framträdande metod för livsmedel år 2024 När man tänker på träförpackningar kommer man ofta att tänka på träboxen – en högst nödvändig typ av förpackning för alla som vill exportera varor eller transportera farliga produkter.
Men emballagestrenden som dominerar 2024 är livsmedelsförpackningar i trä. Dessa förpackningar med nästan rustik design kan användas för att förpacka ost, torkad frukt eller färdiga rätter.
Enligt Lacroix-gruppens VD förklarar trenden för träförpackningar i Les Echos den 18 december 2023: ”Träförpackningen är det mest miljövänliga emballaget, kräver minst processarbete och har minst koldioxidavtryck.”
Hon påpekar att marknaden för träemballage växer kraftigt. För tio år sedan sålde Lacroix 40 miljoner enheter per år – nu är siffran 80 miljoner enheter per år.
Observera också att andra typer av träförpackningar integreras i denna trend, såsom:
- Formpressad träpall, tillverkad av återvunnet träavfall, pressat och komprimerat.
Återanvändbar förpackning:
År 2024, som du förstår är miljötänk den största trenden. Och om det finns en typ av emballage som går i linje med miljöansvar, är det återanvändbara förpackningar! Med detta avses alla typer av förpackningar som kan återanvändas av konsumenten eller av företaget för interna processer.
Bland de aktuella återanvändbara förpackningsprodukterna ser vi allt oftare:
- Returpackningar för e-handel. Dessa är utformade för att klara av flera sändningar (ursprunglig leverans och kundretur) och finns i olika format som lådor, askar och påsar för att passa alla logistiska behov.
- Vi har både lådor och e-handelspåsar.
- Plastlådor för lagring, att använda istället för kartonglådor. Stapelbara plastlådor och plastpallar kan användas många gånger och skyddar varorna väl under lagringsfasen.
- Återanvändbara plastpallar.
Vill du fördjupa dig i denna trend? Besök vår artikel om återanvändbara förpackningar.
Plastförpackningstrenden… men på ett annat sätt
Denna förpackningstrend 2024 överraskar dig? För att förstå den, låt oss börja med att jämföra den miljömässiga påverkan av kartong och plast.
Koldioxidavtrycket för kartong är 964 kilo per ton koldioxidekvivalent, jämfört med cirka 1 870 kilogram koldioxidekvivalent per ton producerad plast. Men när det gäller vattenanvändning för att producera kartong, varierar det från 60 till 400 liter vatten per kilo kartong, jämfört med 1 till 2 liter vatten per kilo plastmaterial.
Det är därför svårt att avgöra, ur ett holistiskt perspektiv, vilket material som har störst ekologisk påverkan mellan dessa två förpackningsmaterial. Och det är från den insikten som plast fortfarande är en förpackningstrend för 2024… men inte vilken plast som helst!
Det är faktiskt möjligt att betrakta plast som ett ekologiskt alternativ om man väljer:
- Återanvändbara plastförpackningar – som du redan har sett i den tidigare trenden.
- Förpackningar tillverkade av biobaserad plast. Denna typ av plast kommer från förnybara material och skapas från till ex. sockerrör, betor, majsstärkelse eller potatis.
- Återvinningsbar plastförpackning. Alla plaster går inte att återvinna – dock kan de som tillhör familjerna polyetylentereftalater (PET), högdensitetspolyeten (HDPE) och polypropen (PP) gå igenom dagens sorteringsanläggningar.
Inte att förglömma att vissa branscher svårligen kan undvara plast för att förpacka sina produkter vid denna tidpunkt. Det gäller för dig att hitta det ”rätta emballaget”, på gränsen mellan optimal skydd för dina varor och optimal bevarande av miljön.
På RAJAs hemsida kan ni leta efter miljömärkningar för att enkelt kunna se om era köp är av återvunnet material eller inte.
Förbättrad förpackning:
Ge dina kunder en differentierad upplevelse Även kallad ”connected packaging”, innebär förbättrad förpackning att integrera en QR-kod eller en NFC-chip direkt på förpackningen för att skapa en förbättrad upplevelse för konsumenten som skannar den.
Till exempel kan du överväga att:
- Gör en tävling som dina kunder kan delta i eller till en rabattkod att använda för sitt nästa köp.
- Guide din konsument till en webbsida som ger mer detaljer om hur produkten har skapats.
- Integrera en länk till en handledningsvideo om hur man använder produkten på förpackningen.
Den här typen av anpassad förpackning hjälper till att stärka bandet mellan konsumenten och varumärket och därigenom förstärka kundupplevelsen för att på sikt skilja sig markant från konkurrensen.
Nyfiken på denna trend? Besök vår artikel om ansluten förpackning.
Pant: En förpackningstrend att förutse för 2024?
Du har säkert hört talas om AGEC-lagen, lagen om kampen mot slöseri och cirkulär ekonomi. Denna lag hade planerat en samråd i januari 2023 för att inrätta insamlingsåtgärder för återvinning eller återanvändning av olika typer av förpackningar.
För att åtgärda detta problem rekommenderar experter att införa pant för återanvändning av glasförpackningar.
Läs mer om ett projekt som heter RE-ZIP här. Projektet arebetar med att få en cirkulär emballageindustri, och hur du som företag ska kunna återanvända kartongen du skickar till dina kunder flera gånger.
Eco-design:
Med lagarna om förpackningar som alltmer syftar till att reglera deras miljöpåverkan och konsumenter som blir alltmer medvetna, vänder företag sig till skapandet av skräddarsydda ekologiska förpackningar. Det kallas eco-design.
Om eco-design omfattar många tekniker för tillverkning av förpackningar innebär det att:
- Minska användningen av råvaror genom att använda ”rätt förpackning” som skyddar produkten utan överdriven förpackning.
- Använda förnybara, återvinningsbara eller återanvändbara råvaror för att övervaka förpackningens livscykel. Observera att detta gäller både förpackningsmetoden själv (dvs. behållaren) och dess tredjepartselement (bläck som används för att skriva ut på förpackningen, lim för att stänga förpackningen…).
- Begränsa användningen av energiresurser vid skapandet av förpackningen.
En ekologiskt utformad förpackning kan bli en verklig tillgång för ditt varumärke och hjälpa dig att avsevärt minska din miljöpåverkan. Om du vill gå djupare, upptäck 3 tekniker för ekodesign av förpackningar att överväga.
Så, vilka av dessa förpackningstrender för 2024 kommer du att dra nytta av för att sticka ut detta år?