3 emballagetrender att hålla koll på 2021

4  min lästid 07 januari 2021

Trots den globala pandemin som lamslog i början av året så har 2020 varit ett händelserikt år för RAJA. Gruppen har firat 65 år och nått milstolpen 1 miljon euro i omsättning, och här i Sverige har vi öppnat nytt centrallager vid Landvetter och lanserat en ny interaktiv produktkatalog. Nu tar vi nya tag och blickar fram mot det nya året. Här är tre trender inom emballage du måste ha koll på 2021.

1. ”Det nya normala” höjer kraven på e-handeln

Många är vi som har handlat mer och oftare via nätet, sedan pandemins början. Postnords senaste e-barometer, som mäter svenskarnas vanor online och som släpps en gång i kvartalet, visar att e-handeln ökade med 39% i årets tredje kvartal, jämfört med 2019. Med detta ökar också konsumenternas krav. Många företag har nu känt pressen att lägga till olika betalnings- och leveransalternativ som kunder efterfrågar.  När e-handeln ökar blir det också viktigare att returhanteringen fungerar bra och är enkel för kunden. För att förenkla returer för era kunder kan ni exempelvis använda er av emballagelösningar som vår populära Easybox med dubbla täckremsor eller vita e-handelspåsar ”tur och retur” med handtag.

EasyboxE-handelspåsar "tur och retur"

Läs mer: Hur kan ni förbättra er returhantering?

2. Miljövänligt är här för att stanna

Pack Sweden rapporterar att hållbarhet fortsatt är en viktig aspekt för konsumenter, trots den pågående pandemin. Vi på RAJA är inte förvånade – det är en långtgående trend att både företag och konsumenter bryr sig mer och mer om miljön, en trend som är här för att stanna. Miljön är något vi arbetar med återkommande, både genom att vi utvecklar vårt produktutbud för att inkludera fler miljövänliga alternativ och genom att vi samtalar med nya och befintliga kunder om hur de kan minska sitt företags klimatavtryck genom emballage.

En sak ni kan tänka på när ni bestämmer vilken emballagelösning ni ska använda, är att reducera tomrummet i era förpackningar. Att skicka kartonger som till stor del utgörs av luft är inte bara är sämre för miljön, det innebär också onödiga kostnader i transporter, lagerhållning och ökad förbrukning av förpackningsmaterial. En smidig lösning som är populär hos våra kunder är att använda lådor med variabel höjd för att anpassa storleken på lådan efter innehållet.

Läs mer: 5 förpackningsprinciper – RAJA och miljön

3. Facebook shop och Amazon stärker vikten av personalisering

Amazon gjorde sitt inträde i Sverige i höstas, och giganterna Google och Facebook arbetar återkommande med att göra det enklare för konsumenter att köpa produkter genom sina plattformer (se Google Shopping, Facebook shop och Instagram shop). Som konsekvens behöver dina kunder inte nödvändigtvis navigera genom din webbplats för att beställa hem produkter från dig. Detta ökar vikten av att du arbetar med att stärka ditt varumärke genom ditt emballage.

Många företag har redan förstått vikten av att personalisera sitt emballage med företagets logga och visuella identitet. En billig lösning som kan vara ett första steg för många små – och medelstora företag är att anpassa packtejpen med företagets logga. Det är givetvis möjligt att personalisera andra emballageprodukter som till exempel kartonger och fyllnadsmaterial, nå ut till oss så hjälper vi dig hela vägen.

Designa din egen tejp

Läs mer: Designa din egen tejp online med Rajaprint

Behöver du hjälp med emballage 2021?

RAJA är specialister på förpackningar och emballage. På vår webbplats hittar du allt du behöver inom emballage,  från lådor och kartonger till fyllnads- och skyddsmaterial, med mera. Kontakta oss gärna så får du prata med våra emballagespecialister som utifrån era produkter och behov erbjuder gratis rådgivning kring vilka emballage-lösningar som passar er bäst inför 2021.

Håll kontakten med oss

Ämnen